Friday, March 13

Part time working at Kumon Tuition Center

Annyeong yeorobun !

Hello, today nak cerita pasal kisah aku mengajar di Kumon Tuition Center masa cuti-cuti SPM ni. Sebenarnya tak plan langsung nak kerja masa cuti setengah tahun ni. Awal-awalnya plan nak duduk rumah pastu tengok kdrama , binge-watching semua netflix series , nak improve kan drawing skills aku , pastu nak membaca buku supaya diri ini menjadi lebih berilmiah. Itu la cita-cita awal aku.

Nak dijadikan cerita,kawan aku sorang ni Nabila , dia memang dah apply nak kerja kat  Kumon tu sebelum kitaorang amek SPM lagi. Memandangkan Nabila ni ex student Kumon ( dah tua pon belum jadi completer lagi ) so senang la dia nak kerja sana en. So, tiba2 aunty Masni , ( mama nabila) whatsapp aku tanya nak kerja Kumon takk, then I was like alaaa, nak tido taknak kerja.. Yela, belum sampai seminggu lagi kita enjoy habis SPM en. So, mama aku lah yang bagi details aku kat Teacher Laila (owner kumon) . Then , tuptup kita kerja sana.

Mari kita cerita how is my first day being a part time worker. Ala macam drama Korea tu,sikit2 student buat part time en. Best je tengok, macam produktif gila hidup diorang. Teacher Laila bagi pilihan au kat kitaorang nak kerja berapa lama since gaji kitaorang tu based kepada hours kitaorang bekerja. So kat kumon ni 1 jam rm 4 kau leh dapat.

okay,moving on to my first day there. Okayy, sampai2 di sana, aku terus duduk kat staff punya office and ada this senior ajar cara penandaan macam mana. So senior tu stay kat Kumon dalam 2jam camtu. Then, aku ye ye stay sana 8 jam. Nak dapatkan rm32 la katakan.

Sekali en,perut aku dah meronta-ronta mintak makanan tengah hari tu. Aku pun pergilah memuaskan kehendak sang perut ni. Masa first day mana aku bajet2 en duit nak spend berapa semua, so aku pun turun la makan kat Kedai Wadud sebelah kumon ni. Mula2 mcm awkward au budak perempuan makan sorang2 kat mamak, tapii lantak laa, buat apa aku nak kisah. kankan.

Balik2 rumah tu tetiba rasa macam menyesal pulak gi makan kat mamak. Patutnya aku bawak bekal. Enough with the regrets.

Hari esoknya tu, aku berpeluang lah jumpa budak2 kumon ni. Since kumon hanya buat kelas pada hari selasa , khamis and sabtu. Im not sure kumon lain macam mana tapi kat seksyen 7 ni,mcm tula.

so,kita sebagai penanda ni hanya perlu tunggu budak2 habis buat classwork and then just tanda. Kalau diorang ada persoalan, kita kena lah jawab persoalan2 diorang tu. So, aku cam risau la en kalau budak2 ni awkward ngan aku. serious , takde budak langsung datang kat aku.. Diorang takut ke apa. Yela,since aku stranger en,aku cam reda je la diorang tak datang kat aku. So,aku approach la diorang, dengan bertanyakan " awak dah siap ke,dah siap meh akak tanda". Pastu kita main2 mata ngan dak2 kecik ni pastu buat hand  sign memanggil budak2 ni. So diorang pun datang la kat kita. Easy jer.

Apa yang buat aku terharu sepanjang aku mengajar kat Kumon ni, bila

1) budak budak panggil kau teacher
waaa, srs aku rasa cam aku tak layak dipanggil guru au, sebab aku takde qualification pun untuk mengajar, degree apa belum ada lagi.

2) budak budak pilih kau untuk tanda classwork dia
yess rasa mcm guru yang disayangi sangat sebab menjadi antara teacher pilihan. Feeling dia rasa lagi best au daripada ada crush.

3) budak budak sedih kalau kau tak layan dia 
Yes, ni pun penyumbang rasa gembira aku untuk datang mengajar kat Kumon . Perasaan bila diorang jealous tu bila kau tak layan dia serious lagi best daripada feeling bila boyfriend kau jealous ngan kau. hmm camtulah realitinya.

4)bila kau dah pandai packing hw diorang
wehh korang, srs confusing gila au bagi non kumon student cam aku ni nak faham packing dan sebagainya. Dulu , masa first time aku packing, aku ada lah dimarahi beberapa kali sebab slow learner sangat. WEH , balik rumah tu aku sedih au, ada la air mata aku mengalir setitis dua titis. Pastu , aku mengadu kat mak aku, and kawan baik aku ( nabila , milal ). So bila dah pandai tu , 5 minit aku boleh pack-kan 10 students punya hw. Thanks a lot to Akak Kay yang back up saya masa saya kena marah. Tapi itulah hakikatnya, bila dah habis sekolah ni, macam2 perangai orang kau jumpa.

5)bila boss percayakan kau
yess, ni pun adalah keypoint aku untuk bersemangat datang kumon. yela,kita dah gain trust boss kan. Boss pun selalu suruh aku buat macam2 and dia kenal aku. Yess, tak kesah la orang rasa ni macam suatu perhambaan ke apa, tapi bagi aku dia buat camtu sbb dia dah mulakan trust aku. :)

6)bila budak2 banyak borak dengan kau
yes yes, walaupun aku ada adik yang ramai iaitu 4 orang, bila kerja kumon aku baru tahu budak2 ni peramah rupanya. Bukan segelintir antara diorang ye, tapi semuanya peramah and jujur gila namatey. Hal family pun nak cerita kat teacher. Tapi,teacher layankan je la, maybe dia takde tempat nak luahkan perasaan. Sebab en korang, bila parents diorang sampai, terus diorang jadi cam behave gila au. Dari yang mengada-ngada tak nak buat kerja, terus rushing nak siapkan kerja. Hmm gitulah.

7) bila it's payday!
yess happy sangat bila dapat pegang rm 400. Rasa bersyukur sangat2 bila dapat buat rm 400 dalam sebulan. Walaupun gaji aku tak sebesar kawan2 aku yang kerja kat restoran or butik, tapi dapat banyak cani pon aku rasa Alhamdulillah sangat !














No comments:

Post a Comment