Thursday, October 27

5 + 1 Perkara yang korang kena buat sebelum Exam WEEK

kalau kita belajar,kita berjaya.
kalau kita malas,kita tak ke mana.
kalau dah belajar,buat periksa pun happy,
kalau tak study apa apa lagi,buat periksa pun rasa nak pijak koyak kertas soalan tu,
betul tak?

apa salahnya belajar awal awal sebelum exam?
aku bukanlah orang yang rajin sangat and selalu dapat top 5 dalam tingkatan,no no im not that person.Tapi,aku pon bukanla orang yang dapat top 100.Aku ni pelajar top 10 dalam tingkatan jer,tapi aku pon melakukan banyak sangat kesilapan.Top 10 aku tu tak dikira macam yang excellent student..buktinya.. apa yang korang baca ni,tak pening ke.. yang paling penting,faham ke? tentunya tidak,aku rasa sangat sakit hati bila exam tu minggu depan,baru terkial kial nak bukak buku,kena pulun 1 buku teks untuk setiap subjek,tak cukup dengan itu,form 1 punya subjek pun sama.Senang cerita,memang payah sungguh la nak study lewat lewat ni,kena stay up sampai pukul 3 sebab tak cukup masa nak belajar..kan senang bila setiap hari kita belajar,kita fahamkan,kita ulangkaji,tanya cikgu yang mana tak faham,takdelah dok stress fikir bila aku nak tamatkan proses ulangkaji ni..ulangkaji tak salah,yang salah tu..apabila kita baru nak belajar the whole book pada satu masa.Sangat sukar,sangat susah.. no no !

mengajar orang yang tak pandai
apabila kita mengajar kawan kawan yang tak sebijak kita,in sha allah kita dapat menguatkan lagi kefahaman kita, sebab biasanya kawan selalu tanya. ' ni macam mana ?' kita pon jawab macam ni lah,dia tanya lagi 'kenapa kena macam tu?' kita jawab lagi..dia tanya lagi,,jadi akhirnya sama sama bersoal jawab.. dan itu dapat meningkatkan daya tahan otak kita, eh eh.. daya kefahaman sebabnya kita mengajar orang lain,kita dapat pengajaran daripada kawan yang kita ajar tu..boleh faham tak apa yang aku nak sampaikan ni?

latihan yang banyak
membuat latihan dengan banyak akan menyebabkan seseorang berpeluang mendapat soalan bocor..nak tau kenapa? sebabnya..bila kita dah pernah buat pelbagai soalan,kemungkinan besar soalan soalan yang kita buat tu,akan muncul dalam exam,sebabnya al maklumlah cikgu pon copy soalan jer..so anak murid dapat peluang lah untuk skor.. jadi jangan lepaskan peluang,buat soalan banyak banyak cepat !!

kalau tak faham mathematic ?
jika tak faham subjek maths,gunakan kaedah yang sama juga macam atas tadi..buat latihan,sebabnya apabila kita dah selalu buat latihan soalan yang susah susah,kita takkan ada hal untuk buat soalan dalam peperiksaan. macam apa yang aku baru hadapi,aku buat 3 buku latihan subjek maths,alhamdulillah soalan dalam exam tak sesusah soalan dalam buku latihan tu..so,tunggu apa lagi? buat latihan and you will understand .. okay ? kalau tak faham tanya orang yang pro ye.. jangan berdiam diri,nanti sesat ke mana hehe.

restu ibu ayah
janganlah kita sakitkan hati ibu ayah semasa nak dekat exam ni.. nanti allah tak reda,bila kita tak diredai,soalan yang kita buat pon macam tak terbuat..sebabnya ada problem ngan parents.. so,jangan pernah sombong untuk meminta maaf jika berbuat silap,k?

jangan lupa ALLAH
jangan tinggal solat,sentiasa doa,diiringi usaha dan tawakal.. bila dah berjaya ucapkan alhamdulillah and janganlah solat masa nak exam jer,tak baik tau.. solat sepenuhnya lah setiap hari...okeh?









2 comments:

  1. setuju dengan semua point, tekankan hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia. Solat jangan tinggal, dan jaga hati parents and banyakkan menolong kawan, insyaAllah kalau jaga dua ni senang sangat nak jadi hebat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaallah,tq kak mai sentiasa support saya by comment dan kata2 semangat ! love u

      Delete